Att leva som fattig student
Allmänt  ❤ 2018-01-20

 
Dags för en liten samhällslektion. När en är 19 år och går på folkhögskola så är en inte berättigad att få CSN lån. Förstår inte varför, men så är det! Det en kan få är inackorderingsbidrag, ifall en flyttar för utbildningen alltsåInackorderingsbidraget beror på hur långt en flyttar. Sen får en studiebidraget som ligger på 1055kr.  

Som om vi skulle ta mig som ett exempel, eftersom jag flyttat från Säffle till Norrköping får jag 1870kr och då plus studiebidraget blir det 2925kr. Den summa täcker ungefär Hyran, ni fattar ju själva att det inte går ihop. Tur att en är bortskämd och får pengar från mamma och pappa varje månad. Det är ju dock inte enorma summar, så jag tänkte visa för er hur jag får ihop min ekonomi. Och genom det kanske kan hjälpa någon annan att leva mer sparsamt. 

 

* För det första har jag en väldigt planerad mat handling. När jag handlar så handlar jag för 2 veckor framåt. Jag har ett exakt matschema, så jag får bara handla det som behövs och inget mer. Jag försöker se till att det jag köper går att använda i andra maträtter som jag gör under veckan. Viktigt är såklart också att jag undviker att köpa snabbmat. En onödig summa, speciellt när jag har mat hemma.

 

*  Har koll på vad som händer under månaden. Vet jag med mig att ett speciellt event (t.ex. en födelsedag) händer så undviker jag att shoppa något som jag skulle vilja eller behöver ha. Jag brukar också se till att trots det gör ont hoppa över lite event som kommer kosta ibland. I slutändan blir det värt det.

 

*  Skriver upp alla mina utgifter under en månad och gör en ungefärlig budget. För mig har det alltid varit lätt att pengarna bara försvinner när jag inte har exakt koll på vad jag lagt pengarna på.

 

* Krisar det så finns det alltid lite gamla kläder längst bak i garderoben som går att sälja på olika sidor på internet, brukar jag tänka


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback